Herní série Need for Speed je tu už od roku 1994. Chystá se něco nového?

Need For Speed

Závodní série Need for Speed patří mezi jednu z nejdéle prosperujících značek v rámci videoherního průmyslu. Již od roku 1994 nabízí závodní zážitky, byť místy poněkud rozličného rázu. Kořeny této série tak sahají až do MS-DOS, což je pro některé z hráčů doslova herní pravěk. A ono, pokud se dnes podíváme na materiály z prvního dílu, tak tomu opravdu tak je.

Trocha historie

Need for Speed byly vždy závody s velkou dávkou adrenalinu a velkou hromadou sjetých pneumatik. První díly nabízely v podstatě jeden závod za druhým s tím, že většinou šlo o to, se cestou kromě soupeřů, vyhnout i dalším překážkám. Postupně však v EA začali přidávat i další prvky. Těmi byly různé typy závodů, větší vozový park, modifikace vozidel a také populární honičky s policií.

Nejlepší tituly

Závodní série Need for Speed se dostala na svůj vrchol s příchodem hry Need for Speed: Underground 2. Tento čtrnáct let starý kousek je rozhodně nejpopulárnějším v celé sérii, a ačkoliv byl předchůdce velmi povedený, tak druhý díl ukázal, co je to pouliční závodění. Naprosto perfektní mapa, výborné závody a skvělé možnosti tuningu. Hráči si titul zamilovali a očekávali třetí pokračování. Je naprostým paradoxem, že trojka nikdy nevyšla.

Místo toho se v EA rozhodli udělat titul Need for Speed: Most Wanted. Rovněž šlo o velmi podařenou hru. Hráč se zhostil role nejmenovaného závodníka, který se vydal pokořit takzvaný Blacklist a dostat se až na vrchol žebříčku. Most Wanted těžil zejména z toho, že se mu podařilo přinést opravdu špičkové honičky s policisty.




Ztráta identity

EA však po Most Wanted upadla do jakési nejistoty, jak vlastně se sérií naložit. V roce 2006 se tak na pultech projeden objevuje díl s podtitulem Carbon. Kvalita jde poněkud dolů, ale hráči jsou na hranici spokojenosti. Další díly však ukazují jen křeč a zmar. Pro Street se snažil zaujmout jiným pojetím závodů a lákal na zničitelnost vozů. Undercover byl i na tehdejší poměry velmi špatný díl.

Následně se v EA rozhodli, že zkusí okopírovat úspěch konkurenční série Race Driver, která se svým Gridem ukázala, že může vzniknout opravdu brilantní závodní hra na okruzích. Přišly tedy tituly Need for Speed: Shift a Need for Speed: Shift 2. Ačkoliv se jednalo o podařené tituly, tak u věrných fanoušků příliš nezabodovaly.

Následovaly ještě tituly The Run, poté Need for Speed bez podtitulu. Je zajímavé, že zde došlo k jakési úpravě koncepce a jednalo se o poněkud zajímavý a osobitý kousek o to nepochopitelnější je fakt, že v EA pak připravili Need for Speed: Payback, který je zatím posledním titulem, ale absolutně rozbíjí myšlenku předchozí hry.

Na rozcestí

Ačkoliv to trvá už dlouhé roky, tak Electronic Arts zřejmě nemá pořádnou vizi ohledně celé značky. Payback vyšel v minulém roce a jedná se o nejhorší díl za posledních několik let. Nyní je tedy třeba, aby série dostala prostor a ideálně pokud by do roku 2020 vůbec nevyjela z garáže. Rozhodně bychom uvítali změnu studia a nasadily nějaké talentované studio, které dokázalo vytvořit konkurenceschopný titul. Ostatně v záplavě titulů série Forza a dalších značek je velmi složité se prosadit, zejména pokud konkurence nabízí mnohem větší zábavu.

 

Rádi bychom viděli Need for Speed, které se drží své zajeté kvality a má i celistvý příběh, který by mohl být rozvíjen v průběhu jednotlivých dílů. Rozhodně bychom také uvítali otevřenou mapu, kde by bylo více regionů s odlišnou strukturou krajiny, případně jinými podmínkami a také bychom uvítali střídání dne a noci, které se v sérii ukázalo jako nepřekonatelný problém v mnoha dílech.

Nepochybujeme o tom, že na novém Need for Speed se pracuje, ale jak již bylo zmíněno, doufáme, že se mu dostane větší péče a kvalitního podání. Ostatně takhle dlouho působící značka si zaslouží důstojná pokračování.


Martin Pilous

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.