FENOMENÁLNÍ ÚSPĚCH HRY GOD OF WAR



Myslíme si, že drtivý úspěch hry God of War mohl jen málokdo minout. Ledaže byste byli mimo internet poslední dva měsíce. Hra God of War mocně vtrhla na pulty prodejen a několik týdnů nebylo slyšet o ničem jiném. Kratos ovládl žebříčky prodejnosti a stal se mnohem mocnějším, než všichni severští bohové dohromady.

Série God of War je celosvětově uznávanou záležitostí na svém kontě už má čtyři velké hry pro PlayStation 3, dva menší spin-offy pro PSP a následně právě vydaný díl pro PlayStation 4. Zatímco v předchozí trilogii a rovněž i prequelu Ascension se musel Kratos utkat s řeckými bohy, tak nyní se pouští do těch severských.

Největší z bohů se vrátil v plné parádě

Jedním z důvodů, proč hra tak uspěla je rozhodně fakt, že se na ni čekalo dlouho. Poslední díl Ascension vyšel v roce 2013 a z hlediska příběhu jsme se posledního dějství dočkali dokonce v roce 2010, kdy vyšel God of War 3. Poslední titul vyšel bez své klasické číslovky a nebylo vůbec jisté, jak jej hráči přijmou. Titul zásadně změnil koncepci hratelnosti. Už není tou zběsilou izometrickou akcí. Hra se změnila v základech, když nabídla pohled za ramenem hlavního hrdiny.

Další velkou změnou bylo přidání další postavy. Nikoliv hratelné, ale zásadně ovlivňující celkový děj a hratelnost. Kratos totiž v novém serverském dobrodružství cestuje se svým synem Atreem. Pokud někdo nehrál poslední titul, tak ho může zarazit, kde Kratos přišel k synovi. Je ale třeba říct, že nové dobrodružství se odehrává mnoho let po God of War 3. Řecko tak nechal Kratos daleko za sebou. Nebo ne?

Obrovským překvapením pro hráče musela být také délka hry. Popravdě si většina myslela, včetně nás, že titul bude klasickým koridorem, který hráč projde za nějakých 10-15 hodin. Jenže chyba lávky. Během prvních tří hodin se ukáže, že hra je mnohem větší, než si kdo dokázal představit. A to ani není klasickým open-world titulem. Kratos však dokáže cestovat skrze Bifrost do různých světů kolem stromu světa (Yggdrasilu).

Z Olympu k Yggdrasilu

Nemluvě o postranních úkolech a aktivitách, vysbírávání mapy, likvidování speciálních nepřátel a mnoho dalšího. Hra nabízí i ukryté předměty, a dokonce se studio Santa Monica nechalo slyšet, že ve hře je i jedno překvapení, které zatím dle internetových diskuzí nikdo neobjevil. Ačkoliv se neplánují žádná další rozšíření, tak není ani třeba. Titul vám zabere dobrých 60 hodin a ani nebudete vědět jak. Vše také tlačí dopředu skvěle podaný příběh, který se v prvopočátku může zdát poněkud tuctovým.

Občas se snaží některá studia ospravedlnit fakt, že v jejich hrách není příběhový mód či kampaň. Většinou se dojde k vyjádření, že je to proto, protože hráče dnes již singleplayerový zážitek zkrátka nebaví a chtějí se věnovat jen multiplayerové zábavě. To Kratose značně rozlítilo i pozvedl tedy svou sekeru a začal drtit své nepřátele nejen ve hře, ale i na trhu. Toto prohlášení rád opakuje Activision a rovněž společnost EA. Ty mohly jen z rychlíku sledovat neuvěřitelný úspěch God of War i v prodejích.

Hra za první tři dny prodala tři miliony kopií po celém světě. A pouze jeden měsíc jí stačil na to, aby pokořila pět milionů prodaných kusů. Toto číslo se ještě jistojistě zvedlo a naše odhady jsou, že od sedmi milionů zřejmě nebude God of War daleko.

Od kritiky to Kratos doslova schytal! Ale v tom dobrém slova smyslu. Nikde se nešetřilo chválou a kdo hru hrál, tak musí uznat, že jen málokterá hra jí může konkurovat. Jde o mistrovské dílo, které je vybroušené do nejmenšího detailu. Ostatně i sám hlavní tvůrce hry, Cory Barlog se rozplakal ve velmi emotivním videu, kde děkoval fanouškům a kritikům za přízeň. Sám totiž přiznává, že neměl tušení, jak celý vývoj dopadne. Na hře se usilovně pracovalo pět let a výsledek byl nejistý. Jde o nejrychleji prodávanou exkluzivitu pro PlayStation 4 a v recenzích se svým průměrným skóre je nejlépe hodnocenou PS4 exkluzivitou za celou éru.

Nejlepší hra všech dob, a to po všech stránkách

Při pomyšlení, kolik skvělých her na PlayStation 4 vyšlo se to zdá až nemožné, nicméně je to dáno tím, že studio si šlo tvrdě za svým a chtělo představit ten nejlepší možný koncept zábavy. Navzdory kritice a pochybnostem před vydáním hry se podařilo doručit na trh doslova ultimátní kousek. God of War je jednou z nejlepších her celé historie videoher.

Autoři nezahálí ani po vydání a hra se tak dočkala dalších vylepšení. Kratos a jeho syn Atreus si tak mohou skrze fotorežim pořizovat bláznivé selfie. Na výběr jsou možnosti filtrů, či odstranění postav ze snímku anebo jim lze také nasadit některou z bláznivých grimas. Fotorežim lze navíc použít kdykoliv ve hře. Kromě toho do hry přijde také nový mód, který přinese New Game Plus. To znamená, že si budete moci hru projít znovu, ale tentokrát budete mít k dispozici veškeré již posbírané vybavení. Nepřátelé budou náročnější na poražení a objeví se pár věcí, kterými se Kratos opět bude moci vylepšit.

Vůbec nepochybujeme o tom, že se titul dočká pokračování. Ostatně studio to již potvrdilo a jednu dobu se hovořilo dokonce o pěti dalších dílech. Toto Cory Barlog označil za holý nesmysl, ale potvrdil, že minimálně trilogie nás v severské mytologii čeká. Na další díl by se navíc nemělo čekat příliš dlouho. Nejvíce tvůrce v Santa Monice zdržely vývojové nástroje a technologie. Nyní je již mají a další titul by tak mohl vyjít kupříkladu za dva roky. Ostatně samotný příběh prvního dějství nové trilogie naznačuje, čeho bychom se měli později dočkat. Těšíme se a vy?


Martin Pilous

Tento web používá soubory cookie. Jeho dalším používáním s tímto souhlasíte. Pro více informací klikněte zde.