Fenomén Battle Royale – kdo mu kraluje a proč je tak úspěšný?

Playerunknown's Battlegrounds je titul, který nedá některým vydavatelům spát. Rozhodně se nejedná o první titul, který obsahoval multiplayerový mód Battle Royale, ale jde o první hru, která jej rozšířila naprosto masově. My se dnes podíváme na to, proč je tento mód tak populární a z jakého důvodu se jím zabývají i největší herní studia.

O čem vlastně je onen slavný Battle Royale? Jde o masivní multiplayerový mód, který vrhne do hry obrovské množství hráčů najednou. Rozmístí je náhodně po mapě a začíná boj o přežití. A je naprosto jedno, jak toho hráč dosáhne či co udělá, ale úkolem je přežít a zůstat jako poslední. Respawn není přípustný a v případě smrti se končí.

PUBG byla průkopníkem v tomto žánru, ačkoliv šlo o hru, která ve své době nebyla ani zcela dodělaná a do teď má značné technické problémy, tak se stala rázem nejprodávanější hrou na Steamu za rok 2017. Počítá se s tím, že v letošním roce by dokonce tato hra měla vstoupit do světa e-sportu. Každopádně spousta titulů našla v právě v tomto inspiraci a snaží se tak napodobit její šílený úspěch.

To se v podstatě podařilo Fortnite. Podobně jako PUBG šlo o téměř neznámou hru od známého studia. Epic si sliboval od hry opravdu hodně a také ji vyvíjel poměrně dlouhou dobu. Jenže očekávání byla jedna věc a realita druhá. Fortnite jako Tower Defense nefungoval a po hře pomalu neštěkl ani pes. Tvůrci tak vytvořili Fortnite: Battle Royale, která staví na tomto módu a stal se doslova zázrak.

Čísla aktivních hráčů šla neuvěřitelně nahoru. Podobně jako PUBG se může pyšnit více jak 30 miliony aktivních hráčů. Ostatně se Fortnite rozhodlo býti free-to-play, což značně otočilo karty a noví hráči se jen přidávají. Je tedy až neuvěřitelné, že jen skrze mikrotransakce a dodatečné předměty do hry se daří tvůrcům vydělávat přes 100 milionů dolarů měsíčně.

Oproti konkurenci se Fortnite daří také to, že je dostupné snad pro každou aktuální herní platformu. Dokonce je možné skrze cross-platform hrát například z mobilu proti PS4 hráčům. Zatím však není možné hraní PS4 vs Xbox One, neboť rivalita obou konzolí to neumožňuje. U Fortnite je navíc důležité, že již vstoupilo do 4. sezóny a stále chrlí nový a nový obsah.

Největším paradoxem je ale fakt, že aktuálně společnost stojící za vývojem PUBG žaluje společnost Epic, která dle jejích slov okopírovala celý koncept a vše tedy půjde k soudu. PUBG bohužel trpí tím, že její technický stav je tristní, za to Fortnite funguje velmi dobře. Ostatně Fortnite těží i z toho, že je free-to-play, což PUBG nikoliv a je i zásobeno neustále novým obsahem.

Jak celá kauze skončí je zatím nejasná. V tuto chvíli má žalobu na stole Centrální soud v Soulu a ten bude rozhodovat, zda je Fornite plagiátem či nikoliv. Celé je to postavené na hlavu, zejména kvůli tomu, že PUBG běží na Unreal Enginu 4, který patří společnosti Epic a ta má nemalé provize i z této konkurenční hry.

Pochopitelně, toto jsou dvě hlavní hry, které aktuálně frčí v rámci Battle Royale režimu, a tak se podíváme i na některé další. Rockstar nechtěl zůstat pozadu, a tak nabídl do hry GTA Online režim Motor Wars. Ten nabízí šílené honičky ve vozidlech a stále se zmenšující herní prostor. Přežijí pouze ti nejsilnější.

Rovněž se objevila také varianta pro H1Z1 s názvem King of the Kill. Ta však nezaznamenala nějaký výrazný úspěch. Hra tolik netlačí na survival prvky a průzkum prostředí, takže je ideálnější pro ty, kteří s tímto módem ještě nepřišli do styku. Želízkem v ohni by mohl být titul Paladins, který není tak známý, ale má velmi slušnou fanouškovskou základnu. Ta se neustále rozrůstá a tvůrci chystají také Battle Royale režim. Paladins Battleground každopádně slibuje opravdu rozsáhlé mapy, dokonce větší, než má konkurence.

Uvidíme, jak na tento fenomén ještě zareagují ta největší vývojářská studia a vydavatelské domy. Nicméně zatím to vypadá, že budou spíše přidávat tento mód jako rozšíření do svých stávajících her a nebudou se příliš zabývat tvorbou nových titulů s kterými by pak chtěli ústřední dvojici konkurovat. Na druhou stranu nelze popřít fakt, že Fortnite aktuálně vydělává obrovské peníze, které ročně překročí přes miliardu dolarů, a to už je značný důvod, přestat tento fakt ignorovat.


Martin Pilous

Tento web používá soubory cookie. Jeho dalším používáním s tímto souhlasíte. Pro více informací klikněte zde.