Důvody, proč si (ne)pořídit PlayStation 5!

PlayStation 5 je zatím poslední a zároveň nejvýkonnější konzolí od společnosti Sony na videoherním trhu. Ačkoliv se velmi očekávaný přístroj začal prodávat už 19. listopadu 2020, tak velká většina hráčů se k němu dostala až v posledních měsících či týdnech. Poptávka byla a je skutečně enormní, což dokazuje více než 17 milionů prodaných konzolí od spuštění prodeje.

Nám se poštěstilo se ke konzoli dostat a můžeme tak zprostředkovat dojmy z toho, jak se konzole používá, zda doznala řádných novinek oproti předchozí generaci a jestli stojí za to si ji opravdu pořídit či nikoliv. Pojďme se na to podívat.

ps5

Zdroj: Sony

Ohledně dostupnosti asi není třeba se příliš rozepisovat. V České republice se konzole vydávají v rámci předobjednávek už měsíce, a ani my jsme nebyli schopni sehnat kusy k tomu, abychom je mohli nabídnout do prodeje. Mezi hlavní důvody patří celosvětová pandemie a také nedostatek komponent, a třešničkou na dortu pak obrovská poptávka.

PlayStation 4 byl vynikající stroj. Ještě dnes vzpomínáme na první zapnutí a jeho rychlý chod. Během sedmi let, kdy konzole dominovala na trhu se však situace změnila. Hry se staly náročnějšími a hardware zkrátka postupně dosloužil. Byť mu nelze upřít, že hry jako Ghost of Tsushima či The Last of Us Part II patří mezi absolutní špičku, a to nejen hratelně, ale i vizuálně.

PlayStation 5 se Sony rozhodla vypustit na trh ve dvou odlišných verzích. Zatímco u konkurenčních konzolí Xbox Series S a Xbox Series X se zařízení liší svým výkonem a absencí mechaniky, tak u PlayStation 5 platí pouze druhé jmenované. Konzole se dá pořídit buďto s Blu-Ray mechanikou nebo bez ní. Verze s mechanikou je dostupná za 13 490 Kč a verze bez mechaniky za 10 790 Kč.

Výkonově jsou obě konzole totožné. PlayStation 5 disponuje osmijádrovým procesorem Zen 2 AMD a grafickým čipem rovněž od AMD řady RDNA 2 s 36 jádry a taktem 2,23 GHz. Výpočetním výkon je 10,28 TFLOPS. PS5 disponuje extrémně rychlým úložištěm, SSD řady NVMe s kapacitou 825 GB. Konzole se u většiny her snaží dosáhnout na rozlišení 4K a 60 fps. V některých případech bude schopna do budoucna dosáhnout rozlišení 8K a 120 fps.

Sony DualSense

DualSense je další generací ovladačů ke konzolím od Sony. DualShock dostal nového nástupce, který je v mnoha ohledech jedinečný. Nový gamepad je o poznání masivnější než jeho předchůdce. To ostatně není vůbec na škodu. Je znát, že Sony testovala ergonomii a držení ovladače velmi detailně, protože DualSense do rukou padne jako ulitý.

Nejvíce se už před vydáním mluvilo o tom, že DualSense bude mít výrazně vylepšené vibrace a bude podporovat hmatovou odezvu. Ta je dle našeho testování naprosto úchvatná. Těžko se jí popisuje tomu, kdo ji zatím nemohl vyzkoušet. V praxi to ale znamená, že pokud se postava dostane na hrbolatý terén, zapadne do bahna či na ni padá déšť, tak to všechno je cítit. Ovladač vibruje a emuluje dokonale tyto prvky, které pak vytváří dojem komplexního hraní a ponoření do hry. Je zde cítit každý záchvěv větru, kapka deště atd. Zejména hra Astro's Playroom to představuje naplno. Při prvním spuštění konzole se tato hra nainstaluje (lze ji smazat) a naplno předvádí, jak nové funkce fungují.

Kromě hmatové odezvy jsou velkou změnou také adaptivní spouště. Jedná se o tradiční tlačítka R2 a L2. Ty se nyní dokážou přizpůsobit dané hře. Což znamená, že například při střelbě z různých zbraní je zde také potřeba vyvinout rozdílný tlak na tlačítko. Rozdíl je znatelný kupříkladu u Call of Duty: Black Ops – Cold War, kdy každá zbraň má jinou citlivost na spoušti. Tyto vlastnosti musíme jednoznačně pochválit. Je znát, že novinky u DualSense byly brilantně odladěny skutečnými hráči

Pravdou je, že na samém počátku se jedná o velký nezvyk. Zatímco u PlayStation 4 stačilo střelbu držet, tak DualSense umožňuje také z hlediska intenzity držení rozdílně střílet. Některé hry tak podporují duální módy. Kdy při slabém stisku zbraň vystřelí pár projektilů a při silném stisku vypálí celou dávku. Adaptivní spouště byly výborně využité u exkluzivity Returnal.

Zpětná kompatibilita

Před vydáním se hodně spekulovalo o tom, že Sony konečně nabídne plnohodnotnou zpětnou kompatibilitu, jako to má Microsoft. To by znamenalo, že PlayStation 5 by uměl spustit hry pro PS1, PS2, PS3 a PS4. Zde však došlo ke zpětné kompatibilitě pouze v rámci PlayStation 4. Kromě her Afro Samurai 2: Revenge of Kuma Volume One, TT Isle of Man - Ride on the Edge 2, Just Deal With It!, Robinson: The Journey, We Sing, Hitman Go: Definitive Edition a Shadwen lze spustit jakoukoliv z předchozí generace.

Sony některé tituly upravila a vylepšila právě pro PlayStation 5. Úpravy se týkají grafické stránky, vylepšení rozlišení, rychlejších nahrávacích časů a je zde využita plná podpora pro ovladač DualSense. Takovými jsou například God of War, Days Gone, Ghost of Tsushima a Ratchet & Clank. U těchto titulů je vidět zásadní zlepšení grafické stránky, výrazně se zrychlily nahrávací časy a došlo i na perfektní sladění s ovladačem DualSense. Za nás asi nejvýraznější proměnou prošlo Days Gone, které je na PlayStation 5 doslova nádherné a vyplatí se si jej vyzkoušet znovu. Pokud máte doma PlayStation VR, tak kromě výše zmíněného Robinson: The Journey lze tyto hry spustit i na PlayStation 5.

Rychlost SSD a načítání her

Kromě herního ovladače DualSense je pak obrovskou předností konzole PlayStation 5 její rychlý SSD disk. Jedná se o speciální patent Sony, a ta na něj může být právem hrdá. Právě ono SSD umožňuje spuštění her extrémně rychle. Některé tituly se načítají z hlavního menu do hry v řádech sekund a některé dokonce i pod jednu sekundu. Do budoucna se dá počítat s tím, že nahrávací časy by u her mohly být zcela eliminovány.

Při našem ozkoušení můžeme potvrdit, že tituly jako Marvel's Spider-Man: Miles Morales, Demon's Souls či Sackboy: A Big Adventure se nahrávají opravdu extrémně rychle. Od spuštění hry z hlavního menu až po vstup přímo do hry jsou to opravdu jen sekundy. Ostatně už na PS4 nám například God of War ukázal, že kromě občasných načítání se hra dala projít na jediný zátah bez výrazného zdržování. Předpokládáme tedy, že loadingy budou stále rychlejší a v rámci této generace později i zmizí.

Rozhodně je třeba říct, že rychlé SSD není 100% zárukou toho, že každá hra se načte okamžitě. Platí to zejména pro exkluzivní tituly od Sony a poté u her, které jsou na konzoli perfektně optimalizovány. Příkladem budiž Resident Evil Village, který po stisknutí „Continue“ v hlavním menu se načte za sekundu. Porovnání jsme provedli na PS4 Pro, která nový Resident načítá někde okolo 10 sekund. Zdá se to jako zanedbatelný rozdíl, ale jakmile to hráč jednou ozkouší, už mu bude vše na PS4 připadat pomalé.

Co se týče starších titulů z předešlé generace, tak se zde rozdíly najdou, ale rozhodně to neznamená, že by se například The Last of Us Part II načítalo okamžitě. I po aplikovaném patchi, který přidává podporu 60fps a lepší grafickou stránku, se hra načítá několik desítek sekund. Záleží vždy na vývojářích a možnostech konkrétní hry, jak ji lze či nelze vůbec upravit.

Uživatelské rozhraní

Uživatelské rozhraní je na PlayStation 5 opět o tom, že si na něj musí hráč zvyknout. Není sice o tolik odlišnější, než tomu bylo u předchozích generací, ale nabízí určité změny. PlayStation 5 má velkou výhodu oproti PlayStation 4, že hry a multimédia jsou od sebe striktně odděleny dvěma velkými sekcemi. Zcela na rovinu, pokud nepoužíváte Netflix nebo jinou streamovací službu přímo na konzoli, tak sekce multimédií pro vás bude zcela zbytečná.

Jsme rozhodně rádi, že se v Sony rozhodli tyto dvě složky pevně oddělit a nemíchat dohromady. Samotné rozhraní je velmi minimalistické. V řadě za sebou jsou vyskládány hry, které jsou uložené na disku a samotná knihovna her. Na samém začátku je pak ikonka pro PlayStation Store. Zcela upřímně na PlayStation 4 jsme v posledních měsících začali PS Store nenávidět. Důvodem byl fakt, že byl velmi nestabilní a mnohdy se vůbec nenačítal.

Na PlayStation 5PS Store není online částí, ale je přímou součástí systému. Důležité prvky se tak spouští ze systému a jednotlivé údaje o hrách, cenách atd. se následně načítají přes internet. Nedochází tak k žádným výrazným problémům. Vše je velmi rychlé a plynulé. Jediné, co se nám poněkud nelíbí, tak je určitá nepřehlednost v samotném obchodě. Zde by mohla Sony zapracovat na lepší navigaci, a nejen inzerovat nové nabídky pomocí ohromných bannerů. V PS Store jsou pak oddělené hry pro PlayStation 5 a PlayStation 4.

Velkou novinkou v rozhraní konzole jsou takzvané PlayStation aktivity. Ty totiž umožňují dosud nevídanou věc. Vybrané hry lze spustit přímo z hlavního menu v konkrétní sekci. Myšleno je to tak, že lze rovnou spustit multiplayerové lobby bez dalšího zdržování. Některé hry jdou však mnohem dále. Například Astro's Playroom nebo Demon's Souls podporují spuštění konkrétní pasáže ve hře. Lze si tak vybrat konkrétní oblast a hra vás do ní rovnou přesune, bez toho, aby bylo nutné spouštět úvodní menu. To je skutečně velká paráda, a díky rychlému SSD jste ve vybrané oblasti či misi za pár sekund.

Změnami prošel i systém trofejí. Ty se teď zobrazují v novém formátu, ale hlavně u některých trofejí se zobrazuje i procentuální postup, který ukazuje kolik zbývá například při sběru nějaké suroviny atd. Opět je však plně na vývojářích, zda tyto funkce u hry podpoří či nikoliv. Co zatím PlayStation 5 oproti Xbox Series X/S nenabízí, tak je možnost rychlého přepínání mezi spuštěnými hrami. Pokud je tedy zvolena jiná hra, tak se předešlá ukončí a spustí nová.

Některé uživatele možná bude trápit fakt, že PlayStation 5 nelze v rámci hlavního rozhraní nijak zásadně přizpůsobovat. Nelze si volit barvy pozadí, a není možné ani nastavení vlastních témat, která byla tak oblíbená na PS4. Uvidíme, zda se do budoucna tato možnost v systému neobjeví, zatím to však na tuto možnost nevypadá.

Hlavním ovládacím prvkem se v rozhraní stává spodní lišta, kde jsou všechny potřebné prvky k ovládání konzole. Tu si lze navíc upravovat dle potřeby. Některé ikonky lze odebrat a nastavit ji tak dle svých preferencí. Díky tomu máte rychlý přehled o nejnovějším dění, o stahování, o spuštěných hrách, o přátelích a dalších aktivitách. Rovněž se zde vybírá možnost vypnutí, uspání či restartování konzole.

Co nás asi nejvíce zklamalo, tak to je seznam přátel. Ten je zde opravdu poněkud nepřehledný, a tak trochu se zde motá s otevřenými chaty. Pravdou ale je, že zobrazení informací o vašich přátelích a jejich aktivitách je nyní rychlé a bez komplikací, což na PS4 mnohdy nebylo.

Systém a jeho stabilita

Je nutné podotknout, že ačkoliv PlayStation 5 ještě nedostal tolik zásadních updatů, tak konzole šlape velmi dobře. Zpočátku se objevily u některých uživatelů potíže s Rest módem, to však bylo vyřešeno následnými aktualizacemi. Obrovskou změnou je pak neuvěřitelně tichý chod konzole. Zatímco PlayStation 4 Pro u některých titulů připomínalo vrtulník, tak PS5 není slyšet téměř vůbec.

Zcela premiérově Sony nevylepšuje pomocí aktualizací jen samotnou konzoli a její systém, ale jednou za čas vylepší i ovladač DualSense. Díky zpětné vazbě je tak reagováno na některé výtky či potřeby vylepšení a ovladač dozná patřičných změn. Postupně se Sony daří u některých starších titulů doplnit chybějící funkce.

Velkou chválu zaslouží samotný systém, neboť je opravdu rychlý a nestává se, že by sám o sobě padal, konzole zamrzávala nebo něco podobné. Zatím jsme v tomto ohledu velmi spokojeni a zcela výjimečně dojde pouze k pádům u některých her. My jsme to například pocítili u hry Werewolf: The Apocalypse Earthblood, která však trpí i dalšími neduhy.

Ačkoliv se o tom příliš nemluví, tak oněch 825 GB, které SSD nabízí se může zdát málo. Reálně lze totiž využít okolo 640 GB místa. Je však třeba zmínit, že PS5 využívá nového komprimačního systému, který je naznán Kraken. Ten dokáže soubory komprimovat tak dobře, že většina her zabírá do 50 GB. Čestnou výjimkou pak budiž Call of Duty: Black Ops – Cold War, které si vybírá krutou daň v podobě téměř 200 GB na disku. Opět jde však o přístup jednotlivých vývojářů, jak moc se komprimačním možnostem věnují.

Česká lokalizace

Velký palec nahoru zaslouží i fakt, že konzole je od samého počátku kompletně počeštěna. Českou lokalizaci se podařilo do konzole dostat už na předchozí generaci, kdy se pomocí updatu PlayStation 4 naučil česky. Nejde však jen o podporu samotného systému a uživatelského rozhraní, ale je třeba zdůraznit, že Sony se skutečně snaží i většinu exkluzivních titulů přinášet s českými titulky, a vůbec nepochybujeme o tom, že některé menší hry nás v budoucnu oblaží i českým dabingem.

Budoucí přísliby

Není pochyb o tom, že PlayStation 5 je vynikající konzole. Její hry ukazují, že do budoucna bude 4K hraní na 60fps téměř standardem a v kombinaci s HDR a Ray-Tracingem se nestrachujeme o to, že bychom nedostali očekávaný herní zážitek. Sony navíc potvrzuje, že je ve vývoji velké množství her, kterých bude více než tomu bylo u předešlých generací. V tuto chvíli by mělo být pro PlayStation 5 ve vývoji 25 exkluzivních titulů z čehož polovinu z nich tvoří zcela nové značky.

Není žádným tajemstvím, že Sony také pracuje na nové generaci virtuální reality – PlayStation VR 2, která by měla nabídnout 4K rozlišení, pouze jeden kabel k připojení a mnohonásobně lepší ztvárnění jednotlivých her. Dle neověřených informací bychom se o zařízení mohli dozvědět více už v příštím roce.

PlayStation 5 lze hodnotit velmi pozitivně. Konzole je velice svižná, má výborné exkluzivity a nabízí hráčům přesně to co chtějí! Pokud tedy váháte, zda konzoli pořídit, tak potvrzujeme, že není o čem přemýšlet. Jediným problémem je zatím celková dostupnost tohoto herního zařízení.

Našel jsi nějakou chybu? Dej nám o tom vědět a ohodnoť autora. A pokud se ti článek líbil, nezapomeň ho sdílet.

arrow