Crash Bandicoot 4: It’s About Time - návrat vačnatce po 22 letech

Crash Bandicoot 4: It’s About Time je po mnoha letech dalším pokračováním úspěšné série z dob PlayStation 1. Bláznivý vačnatec se pustí do nového dobrodružství, aby mohl navázat tam, kde před dvaadvaceti lety skončil.

Za původní trilogií stálo studio Naughty Dog, které v posledních letech přineslo sérii Uncharted a zejména The Last of Us. Crash byl prvním titulem, který studio dostal mezi vývojářskou elitu. Nejprve se mrkneme na to, jak se Crashovi dařilo v předchozích letech. Jaké díly této novince předcházely?

 

Crash Bandicoot

Pokud nebudeme počítat podivná a velice nepovedená pokračování od Activisionu v dobách PlayStation 2 a PlayStation 3, tak se vrátíme až do roku 1996. PlayStation, jako relativně nová konzole, potřeboval klíčové tituly jako sůl. Mark Cerny se studiem Naughty Dog vydává neuvěřitelný a do té doby skrytý hit.

Na trh tedy dorazila hra Crash Bandicoot. Sympatický vačnatec se vydává přes tři velké tropické ostrovy, aby porazil Doktora Cortexe a zachránil svou přítelkyni Tawnu. V tom mu však brání hned několik po zuby ozbrojených záporáků a je třeba si klestit cestu skrze nejrůznější levely.

Crash uhranul miliony fanoušků po celém světě. Všechny tehdy šokovala velmi pěkná 2D grafika, která navnadila nejednoho hráče k tomu, aby ke konzoli zasedl. Crashovi bylo vytýkáno pouze to, že do žánru plošinovek nevnesl nic vyloženě nového. Což byla příležitost pro autory, aby mohli vyvinout další pokračování. Ostatně první Crash prodal přes 6,8 milionů kopií.

 

Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back

Druhý díl už ve svém názvu prozrazuje, že Crash opět bude bojovat proti svému stvořiteli. Neo Cortex se opět snaží si podmanit tamní světy a Crash je jediný, kdo tomu může učinit přítrž. Opouští tak ostrovy Wumpa a vydává se skrze jakési Warp Roomy do různých krajin, aby našel uzurpátora.

Druhý díl nepřináší příliš mnoho změn, ale o něco lépe navržené mise a také o kousek delší, byť méně než originál. Druhý díl se opět vezl na vlně poměrně těžkých úrovní a v některých případech i znatelně těžších, než tomu bylo v případě prvního dílu. Druhý díl se setkal s úspěchem i v prodejích, které sice byly o něco nižší než v případě jedničky, ale i tak dokázal na své konto dostat 5,5 milionu prodaných kopií.

 

Crash Bandicoot: Warped

Třetí díl sice v názvu nemá číslovku, ale je třeba říct, že v tomto podání byl Crash zatím dosud nejlepší. Tvůrci dokázali u třetího dílu najít ideální balanc mezi hratelností, příběhem a skladbou misí. Podobně jako v předchozích dílech, tak i zde je Crash vydán na misi s cílem zneškodnit Doctora Cortexe. Tentokrát ale dostává do vínku nové možnosti.

Crash se totiž nově může projíždět na motorce nebo na skútru a tyto úrovně jsou vcelku zábavné, nicméně je pravdou, že se poměrně hodně opakují. Crash Bandicoot: Warped byl posledním příběhovým titulem studia Naughty Dog a stal se také nejpopulárnějším, ale ne nejprodávanějším. Podařilo se mu prodat přes 5,7 milionů kusů.

 

Crashova cesta byla od té doby dosti trnitá a nikdy se nepodařilo vytvořit plnohodnotný díl, který by navázal na úspěchy předchůdců. V tomto ohledu tedy přispěchala na pomoc Sony, jako původní vydavatel a podařilo se s Activisionem navázat partnerství, což vyústilo ve vydání Crash Bandicoot N. Sane Trilogy. Ta přinesla v kompletním remaku všechny tři původní tituly na současné konzole a jednalo se o obří úspěch. Crash prodal přes 10 milionů kopií a bylo jisté, že se ještě vrátí. Activision toto využil a v minulém roce vydal i Crash Team Racing Nitro-Fueled.

 

Crash Bandicoot 4: It’s About Time

To vše ale směřovalo k tomu, aby mohl vyjít nový Crash Bandicoot 4: It’s About Time. Ten prý příběhově naváže tam, kde kdysi skončil třetí díl. Opět nebude chybět hlavní nepřítel Dr. Neo Cortex společně s Dr. N. Tropym. Crash ve svém rodném bydlišti v nedaleké jeskyni objeví tajemnou masku Lani-Loni.

Ta mu umožní procházet různými časy a dimenzemi. Crash Bandicoot 4: It’s About Time překvapuje tím, že nabídne přes 100 různých misí. To je dokonce více, než nabídla původní trilogie všech tří dílů dohromady. Jak se ukázalo na prvním gameplayi, tak Crash bude čelit mnoha nástrahám, které budou zcela nové, leč pro fanoušky předchozích dílů poměrně známé.

Ačkoliv se hry posunuly za posledních 20 let o notný kus dále, tak Crashovo nové dobrodružství si zachová rysy původních dějství. Opět půjde o příjemnou hopsačku, která bude využívat stejných principů a nedojde tedy k tomu, že by si autoři vymysleli nějaké nesmyslné novoty. Ale na novinky dojde také. Autoři přidali Crashovi nové schopnosti, a to hrátky s gravitací a také zpomalování času. Za vše mohou nové masky, které budou hlavnímu hrdinovi na jeho cestě pomáhat.

Přímočará 3D skákačka ale nebude vůbec na škodu. Spousta dnešních hráčů si ráda zavzpomíná na časy minulé a zejména pak pamětníci předchozích dějství. Crash hlavně nabídne nádhernou grafiku, která se v mnohém podobá posledním animákům.

Doufejme, že autoři ze studia Toys for Bob vědí co dělají. Obavy se však mohou rozplynout ještě dříve, než přijdou na mysl. Kromě novodobé kolekce na které se studio podílelo, tak mají zkušenost s vývojem remaku hry Spyro Reignited Trilogy.

Crash bude zkrátka sázka na jistotu! A co vy? Těšíte se?